Wat is osteopathie?

Osteopathie is een manuele onderzoeks- en behandelmethode van het bewegingsapparaat, van organen en de verschillende weefsels in het lichaam. De osteopaat onderzoekt en behandelt manueel de bewegingsmogelijkheid van al deze systemen en zoekt naar bewegingsbeperkingen die een verband kunnen hebben met de klacht van de patiënt. Osteopaten maken gebruik van een uitgebreide praktische kennis over anatomie, fysiologie, neurologie en pathologie.

Bij lage rugklachten zal de osteopaat bijvoorbeeld zoeken naar linken met mogelijke immobiliteit van de voet, de knie, het bekken en/of de hogere wervelzuil, omdat deze locaties functioneel niet los te koppelen zijn van de lage rug.

Wat doet een osteopaat?

In osteopathie draait alles om mobiliteit. Elk orgaan, gewricht, spier, pees of ligament moet een zekere beweeglijkheid hebben om gezond te blijven en goed te functioneren.

De osteopaat zal op zoek gaan naar bewegingsverliezen in het lichaam die met de klacht verband houden. Vervolgens maakt hij gebruik van gerichte mobilisatietechnieken, zachte manipulaties, rek- en ontspanningstechnieken om de doorbloeding en de beweeglijkheid van het lichaam te verbeteren. De osteopaat stimuleert hiermee het natuurlijk vermogen van het lichaam om zichzelf te herstellen.

De technieken worden aangepast aan de specifieke patiënt en aan de aard van de problematiek. Het spreekt voor zich dat een baby met voorkeurshouding, een topsporter, zwangere vrouw, werkonbekwame man of geblesseerde zestig plusser elk een eigen benadering vereisen.

Mogelijke indicaties

De lijst met klachten waarbij osteopathie helend kan werken, is zeer uitgebreid. Omdat er geen limiterende lijst van problemen bestaat, vermelden we de meest voorkomende. Wanneer u twijfelt of osteopathie voor u kan helpen, aarzel niet om ons te contacteren.

Osteopathie is bovendien een complementaire geneeswijze. Een osteopaat vervangt geen huisarts of kinderarts. Vaak is een goede samenwerking met klassieke geneeskunde, kinesitherapeut, psycholoog, podoloog e.d. noodzakelijk.

- Rugklachten: acute en chronische lage rugpijn, lumbago, spierstijfheid

- Nekklachten: trapezius syndroom, blokkade, whiplash

- Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn, hormonale hoofdpijn

- Somatisch onverklaarde lichamelijke klachten: CVS, fibromyalgie, chronische pijn- en vermoeidheidsklachten, hyperventilatie

- Posttraumatische klachten: na ongeval, breuken en verstuikingen, na een operatie, littekenweefsel

- Stress gerelateerde klachten: emotionele stress en hoofdpijn, slaapstoornissen en vermoeidheid

- Spijsverteringsproblemen: maagzuur, misselijkheid, buikpijn, obstipatie, diarree, opgeblazen gevoel

- Systeem klachten: klachten van de bloedsomloop, ademhalingsklachten, oor-, neus- en keelproblemen, chronische ontstekingen

- Sport-gerelateerde klachten op alle niveaus.

- Urologische klachten: zwangerschapsgeassocieerde klachten, blaas problematieken

- Baby’s en kinderen: reflux, voorkeurshouding, afplatting schedel, slaapproblematiek of krampjes bij de pasgeborene

- Algemene malaise: “niet goed in je vel” voelen